1. Čo Vás viedlo k tomu založiť si grafické štúdio?
V prvom rade chuť tvoriť niečo vlastné a začať sa venovať práci, ktorá ma napĺňa.
Potom to bola aj určitá nutnosť ako prežiť a nemusieť sa zamestnať v nejakej korporácii.
A nakoniec, celkom podstatný dôvod, bol stať sa vlastným pánom aj keď nie všetko je zlato čo sa blyští..
2. Bolo ťažké uchytiť sa na domácom trhu?
Áno a stále je to veľmi ťažké. Nie nadarmo sa hovorí, že prvé roky podnikania sú najťažšie. Sám mám tú skúsenosť, aj keď neviem povedať, či už ju mám za sebou.
Hlavne je tu veľmi veľká konkurencia, podhodnotené ceny za prácu a podchytený trh pár hlavnými štúdiami v každom meste. Len veľmi ťažko sa získava každá jedna zákazka.
O to menej motivujúce je na tom to, že na Slovensku sú firmy doslova naučené dostávať grafiku za určitú almužnu v porovnaní so svetom. Nehovorím ani o tom, že si človek v začiatkoch musí každú zákazku obehať, vypracovať, dohliadnuť na platbu a vlastne prepracovať sa aj do povedomia.
Popri všetkom tom zhone sa treba aj prezentovať, lebo bez reklamy sa reklama robiť nedá. Absolútna nutnosť je dostať sa do povedomia, ak by som to mal povedať takto, tak za každú cenu. Presadiť sa znamená robiť veľa za málo a robiť to kvalitne.
3. Rátali ste niekedy s tým, že budete pracovať aj pre zahraničie?
Od úplného začiatku som chcel robiť hlavne pre zahraničie. Časom som ale zistil, že najprv sa človek musí naučiť plávať vo vlastnom rybníku, aby sa vedel udržať v svetovom prúde.
Medzičasom som sa zameral na domáci trh, späť z obláčika na ornú pôdu, kde som musel čo to obetovať a začať sa venovať vlastnej propagácii. Vytvorenie portfólia, ktoré mi trvalo dosť dlho, som si budoval akýsi základ pre neskoršie oslovenie zahraničných zákazníkov.
Kvalitné portfólio, webka, práce, referencie sú veľmi dôležité.
4. Kedy ste dostali prvú ponuku pracovať pre niekoho zo zahraničia?
Prvú ponuku asi nikdy. Začal som tak, že som si vyhľadal stránky, kde sa zlučujú grafici a tam bádal po fórach a našiel som. Našiel som webky pre freelancerov, kde sa môže grafik zaregistrovať, prezentovať svoju prácu a postaviť sa na predaj.
Jedná sa napríklad o stránky ako 99designs.com alebo peopleperhour.com. Na tej druhej som si vybudoval portfólio: http://www.peopleperhour.com/people/skifi/graphic-designer-i-am-the-one-you/333872, ale čakať nestačí, tak som si začal hľadať vhodné dopyty na stránke a posielal som ponuky.
Treba oslovovať a nenechať sa odradiť neúspechom. Nakoniec sa aj dostavil úspech a musím povedať, že celkom skoro. Na prvej zákazke som sa dostal iba do zúženého výberu, ale na druhej som už uspel. Beriem to ako veľké šťastie, lebo priemerná úspešnosť na stránke je tak cca 1 práca z 20-50 oslovených.
Je tu obrovská konkurencia. Nakoniec som prácu odovzdal a zákazník bol spokojný. Jedná sa o grécku firmu: http://www.people-in-need.com/, pre ktorú som vymyslel logo a slogan.
Pravdaže, treba vedieť po Anglicky.
5. Spolupracuje sa Vám so zahraničnými firmami lepšie ako s firmami na slovenskom trhu?
Povedal by som, že to je to isté, až na ten rozdiel, že zahraničné firmy majú zrejme lepšie finančné zabezpečenie a hlavne majú lepší knowhow v reklamných nástrojoch.
Registrujú sa na takýchto stránkach, hľadajú tam grafikov podľa kvality a dovolím si povedať, že na Slovensku to je hlavne podľa známosti.
Čas ukáže čo je lepšie, ale ja nesmiem zatvárať dvere ani domácemu trhu. Zatiaľ je to trh, ktorý ma živí.
6. Využívate nejaké reklamy, ktoré by Vás reprezentovali v zahraničí?
Ak si odmyslím moju stránku www.skifi.sk, fanpage na facebooku a tie dve stránky, ktoré som spomenul hore, tak až na youtube ani nie.
Každopádne je toto pre mňa ešte pole neprebádané a určite tomu budem venovať pozornosť.
7. Môžete uviesť príklad zahraničných firiem, pre ktoré pracujete?
Áno jednu som už uviedol, je to People In Need.
8. Prečo si myslíte, že si na spoluprácu vybrali práve Vás a nie inú firmu v ich štáte?
Zrejme ich chytila myšlienka a dobre odprezentované logo. Často krát je prezentácia dôležitejšia ako samotná prezentovaná práca. Na prezentácii si dávam hodne záležať a ani obyčajnú vizitku neposielam len tak, ale vždy nejako umiestnenú v priestore.
Ľudia, čo nerobia s grafikou, si nevedia často krát veci predstaviť tak, ako by som chcel a musím im ukázať to, čo chcem aby videli. Na druhej strane, na prezentácii je navyše vždy priestor pridať niečo naviac, čo by tiež mohlo zákazníka zaujať a dodatočne si to dokúpi. Napríklad k vizitke rovno spraviť hlavičkový papier. Najčastejšie robím kombináciu Loga a vizitky. U väčšiny prípadov následne robím aj tie vizitky s tým rozdielom, že už ju mám hotovú a vopred schválenú.
Prvý návrh (nástrel loga):
Druhý návrh (finálne logo):
9. Čo by ste odporučili študentom v oblasti marketingu, ktorí by chceli v budúcnosti preraziť aj na zahraničný trh?
Začať pracovať na vlastnom portfóliu. Robiť kvalitné veci do detailu. Pozerať si svetové grafiky, pri každej práci si pozrieť nejaké nápady a nechať sa inšpirovať. Napríklad na logá ma celkom dobre inšpiruje stránka: www.logomoose.com. Keď si človek nevie rady, stačí skočiť na internet a inšpirácia tam niekde je.
Hlavne by som odporúčal nežiť v oblakoch a nemyslieť si, že grafik zarába 3000 € aj na Slovensku. V bežnom grafickom štúdiu to je veľmi slabo platená osoba. Lepšie je na tom programátor. Najlepšie pre grafika je preraziť sám, ale nutná je prax v nejakom štúdiu. Človek dostane do ruky technológie tlače, zaužívané trendy a postupy. Prax je veľmi dôležitá a je dobré vedieť, ako sa dá čo spraviť. Mať len dobrý nápad nestačí, treba ho aj zrealizovať.
Na zahraničný trh treba výbornú znalosť angličtiny. Ja osobne oslovujem zahraničie z domoviny, ale existuje aj možnosť ísť priamo pracovať do zahraničia a tam sa tomu venovať. Myslím, že na to treba aj určité finančné zabezpečenie a knowhow, ktoré sa ľahšie zberá doma, ako v neznámom prostredí.
Ďakujem Vám za rozhovor
Ivana Horinková, Fakulta masmediálnej komunikácie, (odbor marketing) Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave